Europa

Borina Koliba

Reading Time: 7 minutes

Borina Koliba a fost una din cazările care ne-au surprins din multe puncte de vedere dar ne-a și dat ceva emoții. Ideea e următoare: în luna iunie a lui 2019 ne întorceam din Muntenegru și ne-am dat seama că nu are rost să „fugim” spre casă. Așa că ne-a încântat un mic popas în Serbia. L-am rugat pe Dani să caute el o cazare și a găsit o cabană frumoasă. Văzut, plăcut, luat!

Ia cabana de unde nu-i

No bun, noi am plecat din Muntenegru și când ne apropiam de cazare deja se însera. Am ajuns la marginea unui sat, pe un drum ce dădea în câmp, gunoi și un alt drum neasfaltat, destul de accidentat.

Am zis că nu are cum să fie în zonă cabana, așa că ne mai uităm încă o dată pe google maps. Când ne uităm, vedem că sunt 2 puncte trecute pe google maps pt cabană. Așa că ne-am dus către al 2lea punct care ne ducea tot așa într-un loc dubios de lângă sat.

Dani s-a enervat, era obosit după drumul lung și voia să plecăm. Mi-a zis chiar să fac o poză și să fac o plângere legat de cabană. Eu m-am gândit să luăm mașina și să mergem lângă biserica din sat. În ideea în care dacă sun proprietarul să avem un punct de reper comun. În drumul spre biserica din sat dăm peste 2 puștoaice. Dani oprește repede să le întrebe (cu gândul că fiind mai tinere știu engleză). Fetele s-au emoționat rapid și ziceau că nu prea știu engleză.

Când le-am zis că vrem să ajungem la Bora’s cottage ( Borina koliba ) și-au dat seama despre ce cabană e vorba. Una din puștoaice și-a chemat mama ca să-l sune pe proprietar.

Cel mai dubios drum ever

L-a sunat pe proprietar și ne-a spus că vine el imediat. Între timp, niște vecini de lângă ne ziceau că l-au sunat și ei pe proprietar, să așteptăm. Dar să nu vă închipuiți că discuțiile au avut loc în engleză. Ei spuneau în sârbește și noi gesticulam și vorbeam în engleză. Cred că v-am mai spus că eu știu un pic de bulgărească veche și mai prindeam din ce ziceau cei din jur.

Într-un final ajunge proprietarul care părea agitat și surpriză: nu vorbea o boabă engleză. Îmi zice să aștept că are un vecin care vorbește engleză și ne poate ajuta. Mai așteptăm un pic și pe vecinul vorbitor de engleză. Vecinul era înalt și foarte solid, dar arăta mai mult a mafiot. Dar vorbea o englezăăăă de m-a lăsat cu gura cască.

Îmi spune vecinul că trebuie să ne luăm lucrurile și să mergem cu dubița proprietarului. Eu întreb dacă nu putem merge cu mașina noastră. Proprietarul ne spune că e prea accidentat drumul, dar putem lăsa mașina noastră în sat și ne duce el imediat.

Dani era încă un pic nervos, amândoi eram foarte obosiți. Se însera, eram într-un sat necunoscut de prin Serbia și trebuia să lăsăm mașina noastră parcată în stradă și să mergem cu un necunoscut cu dubița.

Până la urmă, am avut un feeling că nu e de rău și ne-am luat câteva lucruri și am plecat cu proprietarul. Vecinul care sunase și el din proprie inițiativă gazda noastră ne zicea să lăsăm mașina unde e că nu se întâmplă nimic, sau o putem parca la el în curte. Până la urmă am lăsat-o în stradă. Am avut ceva emoții să o lăsăm în stradă, mai ales că aveam număr străin…

Când să plecăm cu dubița…cabana nu a fost delooooc aproape. Cred că am mers 20 de minute pe drum forestier accidentat. Cele 20 de minute care păreau că nu se mai termină râdeam cu Dani. Îi spuneam că dacă nu ajungem la produs, mare minune.

O gazdă foarte faină

Chiar dacă am avut ceva emoții, gazda noastră încerca să comunice cu noi prin google translate și ne zâmbea des. Pentru că era atent să scrie și nu era atent la drumul forestier mai atingea cu mașina de vreo piatră sau de pământ. Îl auzeai cum zice „lele boje!” (un fel de văitat) și apoi continua să scrie pe google translate 😆 .

Am apreciat mult că s-a chinuit să comunice cu noi. Alte gazde probabil s-ar fi enervat și ar fi vorbit cât mai puțin. Când am ajuns la cabană ne-a prezentat camerele, unde putem găti, etc. După care a scos câte o bere rece dintr-o ladă frigorifică și a zis să mai stăm de vorbă.

Și preț de o bere fiecare, am stat de vorbă cu google translate 😆 . Cea mai lungă conversație de genul ăsta. Ne spunea că e obosit pentru că are un bar în sat unde trebuie să lucreze până dimineața devreme. După care se pregătea să plece și ne-a zis că ne lasă lada frigorifică. Ne adusese apă, suc, bere. Eu știam că nu avem inclus în preț nimic și am zis că nu e necesar. El a insistat și dus a fost, cu promisiunea că se întoarce de dimineață la noi, să ne ducă la mașină.

Am făcut un duș și apoi ne întrebam: oare mai vine după noi? (o fi înțeles la ce oră?). Oare mai găsim mașina…întreagă?

Mic dejun delicioooos

Eu am dormit cam prost pentru că toată noaptea mi s-a părut că aud zgomote. Mi se părea că ușa de la intrare are clanța cam șubredă. Am visat că vine un urs și se lasă cu greutatea lui pe clanță și-și face de cap cu noi …așa că dus a fost tot somnul.

De dimineață ne-am făcut o cafea și Dani spunea că atunci când a ieșit cu cafeaua pe masa de afară a văzut o căprioară foarte aproape. Imediat a venit gazda după noi la ora stabilită. A venit cu mama lui care ne-a pregătit un mic dejun delicios. Era o omletă făcută cu ardei galbeni și verzi copți. Sinceră să fiu nu arăta wow și mă gândeam că nu prea merg ouăle cu ardeii copți. Când am gustat, să pic și nu alta. Deci gustul a fost divin, mi-a plăcut la nebunie. Ouăle, roșiile, castraveții, brânza, tot-tot erau de la ei din gospodărie și a fost absolut delicios.

Despre cabană

Borina Koliba este construită ca o extensie a unei case vechi de peste 100 de ani. Gazda ne-a povestit că această casă a fost a bunicilor soției lui. Ei au păstrat casa și au recondiționat-o și au adăugat o terasă acoperită și restul de lucruri care o făceau să arate mai a cabană.

Singurul lucru care nu mi-a plăcut la cabană erau trofeele de la vânătoare. Sper doar că s-a vânat pentru consum și nu în exces, pentru amuzament. Și că tot n-am pus geană pe geană noaptea l-am întrebat ce animale sunt în zonă. Ne-a zis că nu sunt urși, în schimb se găsesc mistreți, căprioare și lupi. Deci am visat degeaba urât cu urși…

Baia este renovată în stil modern, are ce-i trebuie- inclusiv wc cu apă. Bucătăria are vatra originală și mi-a plăcut foarte mult. La fel și dormitorul, este cel original și are încă fereastra veche. Mirosul este cel de casă veche, dar mie sincer mi-a plăcut foarte mult.

Cu mirosul acela de casă veche și smântâna cremoasă de la micul dejun, m-am dus imediat cu gândul la Creangă, Amintiri din copilărie.

Merită sau nu să mergi la Borina Koliba?

Ne-am întors teferi la mașină, care era întreagă. Experiența a fost una foarte plăcută și am apreciat cât de mult s-a străduit gazda să comunice cu noi. Ce-i drept începutul a fost cam dubios și ne-a dat ceva emoții.

Dar da, nu există îndoială: recomandăm cu drag cazarea. Noi ne-am propus să ne întoarcem și să stăm mai multe zile, poate chiar cu familia. Am simțit nevoia să-i lăsăm un pic de bani în plus, practic suma de la cazare oarecum rotunjită (un pic mai mult). Erau ultimii bani cash pe care îi aveam și am apreciat mult micul dejun și băuturile din lada frigorifică pe care ni le-a lăsat.

Mai multe detalii și poze de la cabană găsiți pe booking aici.

De luat în considerare când mergeți la Borina Koliba:

1. Drumul până la Borina Koliba este forestier și este destul de accidentat. Dacă nu aveți mașină de teren nu aveți cum să ajungeți decât cu dubița gazdei.
  2. Punctul de pe google maps nu are nicio treabă cu locația cabanei. Cel mai bine mergeți undeva lângă o biserică sau lângă ceva mare din sat și contactați proprietarul să vină să vă ia.
  3. Având în vedere că nu vorbește engleză cel mai bine îi trimiteți mesaj (Ca să-l poată traduce el în engleză), fie încercați să comunicați cu cineva din sat, aparent e cunoscută cabana lui.
  4. Dacă lași mașina în sat, întreabă gazda unde e cel mai safe să o faci (ca să nu încurci). Ia-ți la tine lucrurile de valoare, actele (just in case…) și ce-ți trebuie pentru dormit, spălat. Eu mi-am uitat periuța de dinți :)).
  5. Dacă stai mai multe zile și nu ai ajuns la cabană cu mașina ta de teren, e bine să ai la tine de toate. Chiar dacă îți lasă gazda băuturi și ai cafea, în rest nu prea ai mai nimic și nici drumul nu poate fi parcurs pe jos prea ușor/rapid.