Europa

Roma, orașul nutriilor

Reading Time: 7 minutes

Despre Roma nici nu are rost să spun ce poți vizita. Probabil e unul din cele mai vizitate orașe din Europa și există mii și mii de informații. E greu să ratezi obiectivele cele mai importante. Peste tot, indiferent că te cazezi la hotel sau într-un apartament ai la dispoziție hărți turistice, tururi ghidate.

Roma este unul din orașele cele mai turistice și populare din Europa, poate. Cu toate astea nu mi-am dorit să fug de acest oraș (nu pe cât fug de Paris, spre ex.). Oricât de turistic ar fi orașul, vorbim totuși de o zonă cu încărcătură istorică de mai mult de două mii de ani.

Vorbim de o zonă în care cu mult timp în urmă au trăit oameni care au modelat istoria lumii, implicit și pe a noastră, a românilor. M-am gândit că orașul merită totuși o pagină în jurnalul meu de călătorii, în care să-ți spun ce anume mi-a plăcut la acest oraș și ce nu.

Roma, orașul gunoaielor?

În perioada în care am vizitat noi Roma, noiembrie 2018 a avut loc în oraș un protest al firmelor care strângeau gunoaiele din oraș. Astfel că preț de cel puțin o săptămână nu au fost strânse gunoaiele din oraș, ci lăsate pe marginea drumului.

Încercând să ignor gunoiul din pungile de pe marginea drumului, n-am putut să ignor totuși gunoaiele aruncate pe stradă de turiști sau de localnici. Dani a fost foarte dezamăgit de oraș și i s-a părut plin de gunoaie. Mie în schimb mi s-a părut normal ca pentru un oraș de mărimea Romei să fie gunoaie aruncate, boschetari, etc.

Îmi mențin părerea legată de faptul că o capitală cu cât este mai mare cu atât atrage mai mulți turiști, mai mulți boschetari. Și atunci și gunoaiele sau mirosurile neplăcute se strâng.

În afară de incidentul cu protestul gunoierilor singurul lucru care nu mi-a plăcut a fost popularitatea orașului. Pentru că odată cu popularitatea vin și aglomerația, prețurile piperate, multe persoane care încearcă să „atragă” bani.

Am vizitat inclusiv Muzeul Vaticanului, pentru a admira celebra pictură a lui Michelangelo. A fost atât de aglomerat, mai ales în camera în care se afla pictura. Și lumea era atât de tupeistă, paznicii încercau să facă liniște, spațiu și menționau că pozele nu sunt permise. Iar înăuntru era o zarvă totală, în tot zumzăitul din jur auzeai și vedeai pe undeva rătăcind din când în când câte un bliț. Acesta mi s-a părut cel mai bun exemplu în care oamenii strică locul și farmecul acestuia.

De asemenea, mai era un loc de unde puteai privi prin gaura unei chei de la o ușă și vedeai…nici nu mai știu ce clădire vedeai din oraș. Când am ajuns am avut marea surpriză să vedem zeci de oameni la coadă ca să se uite pe găurica cheii 😆 . Nu am avut răbdare să aștept și ne-am adăpostit într-o grădină din apropiere de unde…surpriză: aveam aceeași priveliște.

Roma, orașul nutriilor

Ce ne-a plăcut la acest oraș: faptul că oriunde privești ai o șansă să vezi o bucățică de istorie. O bucățică din trecut. 2 momente mi-au plăcut și mi-au rămas întipărite din călătoria în Roma. Prima este legată de vizita la un wine bar. Am tot văzut recomandări să facem o vizită la un wine bar și să mâncăm și până la urmă am zis să încercăm.

Dani nu părea prea încântat de idee, însă la final avea zâmbetul cam până la urechi. Wine bar-urile de care zic sunt cele în care se servesc și platouri de mezel și brânzeturi. Sunt magazine micuțe, de obicei cu o vitrină unde vezi produsele și câteva mese pentru oaspeți.

Noi am ales aleatoriu un wine bar care ne-a făcut cu ochiul și ne-a plăcut foarte mult deși era destul de turistic. Am avut un platou de mezel și sandviș plus câte un pahar de vin dar nu asta ne-a încântat așa tare. Ci atmosfera și intimitatea din acel local.

Recomand cu drag să încercați, mezelurile și brânzeturile sunt foarte bune iar atmosfera e numa’ bună pentru o întâlnire așa cum trebuie să fie: într-un cadru care parcă oprește timpul în loc, intimă și poate cu un pahar de vin.

Nutriile de Tibru

A 2-a experiență faină pe care am trăit-o a fost în drum spre casă. Fiind noiembrie se întunecase devreme. Ne-am oprit la un supermarket să ne luăm câte o bere de’a locului și ceva de ronțăit pentru „acasă”. Când traversam podul peste Tibru ne-am oprit o clipă să admirăm râul.

Și cum stăteam noi proptiți de pod vedem ceva ciudat în râu. Dani zice că sunt șobolani imenși, eu ziceam că nu are cum să fie așa mari. Pe marginea podului vedem că sunt scări care duc pe malul râului așa că ne îndreptăm rapid ca să ne satisfacem curiozitatea.

Satisfacția a venit târziu, când am căutat pe internet să vedem ce trăiește în Tibru pentru că deși am văzut rozătoarele de aproape nu am reușit să ne dăm seama ce sunt.

Erau un fel de șobolani maari, maro și mustăcioși care se tot agitau pe lângă mal. Păreau obișnuiți cu oamenii pentru că s-au apropiat destul de tare de noi, probabil în speranța că avem ceva de mâncare.

Am căutat pe google și aparent multă lume a întrebat ce-i cu șobolanii imenși din Tibru :lol:. Spre rușinea mea, nu am știut că așa arată nutria. Până la urmă am rămas pe marginea râului și ne-am desfăcut berile. A fost amuzant să stăm de vorba pe marginea râului cu niște nutrii tare curioase și caraghioase.

Merită Roma o vizită?

Oricâte gunoaie și prețuri piperate ar avea, orașul merită vizitat pentru încărcătura istorică pe care o are. Pentru mine nu a fost prima vizită în Italia, și nu mi s-a părut că diferă foarte foarte tare de alte orașe din țară.

Pentru Dani, în schimb, a fost primul contact cu italienii. Mi-a spus că i se par încrezuți, aproape nesimțiți italienii 😆 . Mi-a rămas în cap chestia asta și mi-am adus aminte că la prima mea vizită în Italia am avut cam aceeași impresie: că italienii sunt cu nasul pe sus. Și apoi mi-am dat seama că totuși romanii au vrut să colonizeze întreaga Europă (de fapt, toată lumea). Imperiul Roman nu a fost cel mai mare, dar cu siguranță a avut un impact foarte mare asupra istoriei.

Nu poți face parte dintr-un imperiu care vrea să colonizeze lumea dacă nu ești tupeist și încrezător. Probabil caracteristicile s-au transmis mai departe? Sau judecăm noi prea aspru după doar câteva vizite în țară?

Al 3-lea moment frumos în Roma

Am uitat și de un al 3-lea moment frumos din Roma. A fost printre primele dăți când s-a implicat și Dani în căutarea de obiective turistice, să-mi arate drumul pe care trebuie să mergem. A fost amuzant și frumos în același timp să-l văd chinuindu-se cu o hartă.

P.S.1. Noi am ales o cazare mai departe de centru pentru că ne-am bazat pe transportul public. Deși a fost ieftină cazarea, iar camera curată și gazda drăguță am regretat un pic. Trebuia să schimbăm metroul până în centru și făceam destul de mult. Dacă nu găsiți cazare disponibilă și vreți ceva, chiar și mai la marginea orașului, puteți arunca un ochi aici pe camera unde am fost cazați.

P.S.2. Dacă nu vreți să vizitați chiar toate muzeele, recomandăm Roma pass. Este cel mai convenabil ca preț versus ce oferă, mai ales la partea de transport gratuit. Unde mai pui că ai și prioritate cu acest card. La Colloseum deși era o coadă imeeensă, am avut prioritate și am intrat super rapid. Pentru cei care vor să viziteze cât mai multe muzee, mai există un card al orașului OMNIA Vatican and Rome pass. Este mult mai scump, dar este rentabil pentru cei ce vor sa viziteze multe muzee.