România,  Trasee montane

Traseu pe Valea Iadului

Reading Time: 5 minutes

Traseul pe Valea Iadului a fost unul cu ceva emoții. Spre sfârșitul de octombrie din 2019 am avut organizat teambuilding la Predeal. Pentru că era programat ca plecarea spre casă să fie duminică dimineață, m-am gândit că poate veni Dani cu trenul până în Predeal și să facem un traseu.

M-am gândit la varianta cu trenul ca să nu stăm în traficul infernal de pe Valea Prahovei. Dani i-a întrebat dacă îi atrage ideea și pe prietenii noștri cofetari care au acceptat. Am ales traseul pe Valea Iadului pentru că mi-a sărit în ochi. Părea ușor și aveam suficient timp să ne bucurăm de traseu să nu alergăm înapoi pentru trenul de întoarcere. Plus că dacă îi mai duceam o dată pe prietenii noștri cofetari pe un traseu mediu nu mai vorbeau cu noi deloc 😆 .

Traseu triunghi roșu Predeal – Dihamul Militar – Şaua Baiului pe Valea Iadului

Traseul începe de lângă unitatea militară Vănători de Munte. Începe domol, în drum drept. Chiar înainte să înceapă urcarea pe Valea Iadului ne întâlnim cu un grup mare de bărbați care ne spun că erau la cules de ciuperci. Au trebuit să se întoarcă pentru că ar fi auzit o ursoaică cu pui.

În momentul ăla nu am știut exact ce să facem. Nu mi-am dat seama dacă glumeau, unul din tipi părea impacientat totuși. Pe de altă parte mai auzisem povești cu glumițe de genul, sau povești cu culegători de ciuperci care te sperie… Să nu cumva să le iei ciupercile.

Eu am propus să mai mergem încet și să facem zgomot. Dacă auzim foșnete, răgete sau orice semne dubioase…să ne întoarcem. Cofetarii erau un pic în alertă, la fel și noi. Am fost foarte atenți în intersecția la care ne-au avertizat oamenii respectivi și nu am văzut nimic. Imediat la câteva minute ne-am întâlnit cu alți oameni care culegeau ciuperci.

I-am întrebat dacă au auzit cumva ursul iar ei ne spun că de multă vreme nu prea mai vin urși pe Valea Iadului. Ne-am mai relaxat un pic. Nu știu exact cine a avut dreptate atunci pentru că luni când am fost la muncă ne povestește managera mea că a văzut ursoaică cu pui lângă un tomberon. Orele se potriveau un pic, iar începutul traseului nostru nu este foarte departe de drumul principal spre București.

Inconștiență sau nu?

Eu zic că nu am fost inconștienți. Am mai avut o experiență cu un alt grup în care tot așa, ne-am întâlnit cu niște ciupercari care au încercat să ne sperie. Nu știu exact care e plăcerea în a face asta. Deși ultima dată era mai evident că glumeau, nu păreau așa serioși.

Posibil să fii fost într’adevăr ursoaica pe traseu sau pe lângă traseu și probabil s-a îndepărtat pentru că am făcut zgomote. Am încercat să fim atenți pe porțiunea de traseu unde ne-au spus că ar fi fost ursoaica. Nu am văzut nimic și nici nu am auzit zgomote.

Am încercat să le spun pretenilor noștri că dacă sunt prea speriați nu are rost să continuăm pentru că o să stăm stresați și nu ne bucurăm de traseu. Eu am fost destul de mult în alertă pe bucata de drum de unde ne-am întâlnit cu primii ciupercari și până la interesecția de care ziceau ei că ar fi cu ursoaică. Sunt sigură că dacă aș fi auzit foșnete sau zgomote, ne-am fi întors. Nu avea rost să riscăm inutil, mai ales că ursoaica cu pui este cea mai periculoasă.

Mă bucur că am luat decizia să continuăm precauți pentru că am fi ratat traseul inutil.

Cât este de greu traseul?

Revenind la oile noastre: cât de greu este traseul? Mie mi s-a părut ușor traseul, nu există pante abrupte ci sunt line. Traseul este superb, mai ales toamna când peste tot se așterne un covor roșu de frunze. Nu știu exact de unde denumirea, dar toamna cu siguranță seamănă peisajul roșu cu un fel de iad 😆 . (eu una când eram mică asemănam culoarea roșu cu iadul).

La Cabana Diham Militar am rămas dezamăgiți de multitudinea de gunoaie din jur, inclusiv beton spart, fel și fel de lucruri folosite în construcții. Ne-am revenit repede pentru că ne-am întâlniți cu băbuții noștrii din Valea Prahovei. Dani era super încântat că l-au ținut minte și au mai stat un pic de vorbă.

După cabană am servit masa la un picnic improvizat pe o buturugă de lemn, am făcut niște poze și ne-am continuat drumul spre gară. Mi-a plăcut mult traseul pentru covorul roșu, întâlnirea cu o căprioară și priveliștea spre munții Baiului.

Pentru mai multe detalii legate de traseu, puteți să aruncați un ochi pe muntiinostri.

Merită traseul pe Valea Iadului?

Da merită și mie mi se pare un traseu safe pentru că circulă destul de mulți oameni în zonă. Cu toate astea, trebuie avut totuși grijă pentru că Predeal e una din zonele recunoscute pentru urșii care coboară în oraș.

Fiți precauți și dacă vi se pare ceva dubios și auziți foșnete/zgomote cel mai bine e să faceți cale întoarsă sau să vă opriți un pic și să fiți atenți la zgomote. Nu are rost să riscați inutil și cel mai ok este să evitați o întâlnire cu ursul sau ursoaica.

În loc de final

Există pe aproape orice traseu riscul să dați nas în nas cu ursul sau alte animale sălbatece. Pentru mine mereu a fost o teamă asta pentru că știu că o întâlnire este mereu imprevizibilă. Toate sfaturile pe care le primești sunt generale și nu îți garantează că te pot salva. Plus că în momente de panică este greu să-ți păstrezi calmul și să te împotrivești instinctului de a fugi.

Asta nu ar trebui să te oprească din a face trasee pe munte. Trebuie să ai mereu în vedere că dacă faci zgomote ajuți la evitarea contactului cu animalele sălbatece. Unul din lucrurile care mă ajută să mă liniștesc este un exercițiu de gândire pe care l-am citit la Cezar Outdoors.

Trebuie să te gândești că animalele rareori sunt interesate de tine și preferă să evite contactul. Îți imaginezi că vezi pădurea de sus și cum mergi tu pe traseu făcând zgomote. Pe măsură ce înaintezi pe traseu, vezi animalele sălbatece care te aud și se depărtează de tine.

Las câteva poze de pe traseu, poate vă fac poftă de o tură pe munte.