An sabatic,  Trasee montane

Traseu Sălciua de Jos – Cascada Șipote – Poarta Zmeilor

Reading Time: 5 minutes

Îmi doream foarte mult să ajungem la Poarta Zmeilor și mai ales la peștera de lângă poartă. Am ajuns la început de octombrie în Vadu Moților așa că fiind toamnă nu doream un traseu lung. Doar într-una din zile am prins vreme mai bună și asta doar până seara pe la 18:00.

Traseu triunghi albastru + triunghi roșu

Ca să scurtăm traseul, am luat-o pe „tăietură”. Am început din Sălciua de Jos pe marcaj cu cruce albastră relativ aproape de Cascada Șipote de jos. Traseul începe de la un pod vechi și trece pe lângă grădinile și curțile oamenilor. Trebuie să treci iar un pod de lemn și prima porțiune e pe câmp după care intri și’n pădure și ții marcajul triunghi roșu.

Anul trecut când am fost în Apuseni eram un pic dezamăgiți că nu ajungem la altitudini mai mari. Cineva din grup ne-a zis să nu subestimă Apusenii. Nu vă zic că cele 3-4 zile de trasee l-am auzit pe Dani non-stop „cât mai urcăm?!” urmat inevitabil de „De ce coborâm?!”.

Primele 2 treimi din traseu sunt lejere, însă ultima porțiune e mai dificilă pentru că trebuie să fii atent unde pui piciorul. Noi am nimerit după o perioadă în care a plouat iar pietrele și rădăcinile copacilor erau multe, umede și lunecoase. Pe ultima porțiune Dani deja declara că nu mai vine în Apuseni, ca la sfârșitul traseului să-mi spună că trebuie musai să mai venim 😆 .

Apropo, denumirea munților pare-se că vine de la trăscău care este un rachiu mai tare. Cred că merge un shot de rachiu înainte de o tură de genul, pentru spor 😆 .

Cascada Șipote și cele de travertin sunt faine. Ce ne-a atras atenția este că pe acele stânci de travertin, deși curge apă nu aluneci. Există un indicator către platoul Bedeleu cu vreo 5 minute înainte de Poarta Zmeilor.

Când ajungeți la poartă, dacă aveți frontale la voi musai să intrați un pic și-n peșteră. Este micuță (cel puțin prima cameră…pare că se continuă cu un tunel îngust dar nu l-am încercat), dar interesantă.

Deși nu durează mult traseul, undeva la 5-6 ore este fain să-l faceți dimineața. Pădurea e îmbrăcată în ceață și arată tare fain, creapy pe alocuri 😆 .

Detalii „organizatorice”

Am încercat să desenez orientativ traseul pe all trails ca să vă faceți o idee. Puteți folosi și harta de pe muntiinostri, unde vedeți mai clar punctul de plecare (vezi mai jos, încercuit cu albastru).

Unde: Munții Trascău

Punct de plecare: pod de lemn Sălciua de Jos (lângă stația de autobuz din apropierea Cascadei Șipote de jos)

Când: octombrie 2020

Tip traseu: Traseu de o zi, dificultate medie

Marcaje: Traseul nu mai este așa bine marcat. Unii copaci au fost tăiați sau au căzut din cauza furtunilor. Vă puteți ajuta de hartă ca să vă orientați rapid. Apropo de marcaj: Înainte de a face traseul am citit un articol mai vechi care spunea: „traseul a fost remarcat de curând în 2000”. Așa că dimineața îi zic încântată lu’ Dani că traseul a fost remarcat de curând, în 2000. Nu termin bine de zis propoziția și-mi dau seama că sunt totuși 20 de ani distanță 😆 .

Durată, lungime: 5-6 ore dus-întors cu tot cu pauze. Noi am luat o pauză de masă prelungită la balcon în speranța că se potolește vântul și putem zbura cu drona. Din păcate am reușit să zburăm drona doar înainte de a termina traseul. Aproximativ 10 de km și diferență de nivel 1310 m (conform aplicației Relive, însă conform altor aplicații diferența de nivel era un pic sub 1000 de m).

Sezoane recomandate: Nu am găsit vreo interdicție pentru traseu, deci bănuiesc că se poate face în orice anotimp ținând cont de condițiile meteo.

Echipament

• ciorapi + ciorapi de schimb
  • tricou tehnic + unul de schimb
  • bocanci 3 sezoane
  • pantaloni de trekking
  • pelerină de ploaie
  • bandană
  • polar
  • husă impermeabilă pentru rucsac
  • șervețele umede și uscate
  • cremă de protecție solară
  • trusă de prim ajutor
  • folie de supraviețuire
  • banană
  • batoane energizante
  • ciocolată
  • magneziu efervescent
  • 3 l de apă (+ 1 litru de apă la mașină și ne-am hidratat și înainte de a pleca de acasă)
  • powerbank
  • aparat foto
  • bețe de trekking
  • frontală
  • mere și nuci (culese de pe traseu)

Ce apare cu italic în listă nu a fost folosit, din fericire. Cum suntem mereu pe drum și prin cășile oamenilor am tot uitat să luăm pungi de gunoi cu noi. Am folosit o pungă de legume din supermarket să ne punem gunoiul. Dani s-a enervat când a văzut atâta gunoi pe traseu, așa că l-a cules și pe acela.

Orice întrebări ai avea nu ezita să ne întrebi sau să cauți răspunsuri pe forumuri sau la persoane mai experimentate. Am scris aici și aici ceva sfaturi de care ținem noi cont ca începători într’ale drumeției și sper să te ajute.